Alla inlägg under juni 2008

Av Ulrika Ivarsson - 18 juni 2008 09:12

År 2 har varit på studiebesök på konditori Cecil! Det var spännande! Vi fick se hur Torbjörn gjorde olika figurer i marsipan bland annat. Vi har själva gjort olika tårtor, med det bästa vi vet på dem! Gott gott! Nu fick vi se hur snabbt en bagare/konditor kan jobba. Han var flink i fingrarna, och vi kunde inte alltid gissa från början vad det skulle bli för nåt.


När vi ändå var i stan, så var vi på biblioteket också. Vi ute på landet är ju inte bortskämda med det, precis!

Av Ulrika Ivarsson - 17 juni 2008 08:48

År 6 har varit ute och gjort prao på olika ställen. Här nedan kommer några få av deras berättelser:


Nicholas: Jag var på bowlingen i Vetlanda. Jag var där kl 9.00-16-30 Jag fick diska och laga mat och panta flaskor, och bowla lite så klart. Det var skoj, men lite uttjatat att diska. Min handledare kom från Chile. Han var trevlig och berättade historier. Han tränade bowling och golf.


Rebecka: Jag och Minnie praoade på Tobbes Motorsport den 16 maj. Där säljer Tobbe bildelar till "hundkojor". När vi kom dit fick vi sopa. Efter det var det frukost, mackor med ost och varm choklad. Vi dammade hyllorna med dammsaker, det tog ganska lång tid. Efter det putsade vi fönster. Sen hade vi rätt mycket ledigt också. Så vi drack en massa varm choklad.


Patrik: Prao på Poståkeriet. När vi kom dit sorterade vi först paketen vart de skulle i Vetlanda kommun. Medan vi la in paketen i minibussen, la vi in vart vi skulle på en handdator. Och sen åkte vi och levererade paketen. När vi levererade dem skulle de som fick dem skriva på handdatorn. Vi hade över 22 paket.


Dennis: Jag praoade på Gottland. Jag plockade upp godis, och gjorde mjukglass, det var ganska svårt att få den fin! Jag gjorde också kulglass. Jag skrev upp godis som han hade lite av, så att han kunde beställa hem det. Jag stod också i kassan lite ibland, fast ibland blev det fel och då tjöt det! När glassen kom med en GB-glassbil, fick jag plocka in glassen. Jag la också i gamla tidningar i en box, som han skulle skicka tillbaka. Det var roligt!!!


Frida: Jag var hos Karin på Eksjö militära. Jag hjälpte henne att fixa mat, baka och städa. Hon visade mig runt också. Hundgården var rolig, men jag avskyr dessa burar med betong och nät! Det var bara två hundar som hade mycket plats! Det var kul att gå och handla, de hade affärer innanför stängslen. Jag fick en t-shirt och en salva som man kan ha till allt, och då menar jag allt! Och en sak som jag tyckte var extra kul, var att de som var där älskade hästar! Karin red till och med! I och för sig i en nybörjargrupp, men ändå! Förut fanns det mer än 500 hästar där. Det var verkligen kul!! 


Johan o Jonas: Vi blev mottagna av en fröken, sen gick vi in på dagiset. Då träffade vi Matilda, en fröken på den lilla avdelningen. Hon visade oss runt, och sen lekte vi med barnen. Sen åt barnen frukost, då fick vi hjälpa till att bre smörgåsar och att hälla upp gröt. Och sen fick de borsta tänderna, och vi hjälpte till. Sen lekte vi med barnen. Sen fick vi ta 15 min rast, och fika och prata lite. Sen lekte vi med dem tills det var dags för mat. Sen gick vi ut och lekte. Sen skulle de sova middag. Då fick vi gå upp till andra avdelningen och vara där med de större, 3-5 år. Där kollade vi på film. och lekte med dem, sen gick vi hem. En spännande dag med mycket att göra. Det var kul!



Av Ulrika Ivarsson - 17 juni 2008 08:36

Den 6:maj var fyrorna på studiebesök på Österliden. Det var jättetrevligt och intressant. Vi fick se hur det såg ut på de olika avdelningarna. Och vi fick också komma in i ett par rum och hälsa på dem som bodde där. Det var stora, ljusa rum som var och en möblerat med sina egna möbler som de tagit med hemifrån.
Sveriges äldsta kvinna, Astrid Zackrisson, sov tyvärr när vi var där, annars hade vi fått gå in och hälsa på henne.
Vi fick också se och pröva på en del hjälpmedel som personalen använder vid t.ex lyft.
Som avslutning fick vi fika, och vi passade också på att intervjua Ulla-Britt Karlsson och Carina Carlsson som visat oss runt. Det var mycket som vi ville veta, t.ex vad arbetet innebär, vilken utbildning som behövs, hur det är att arbeta med gamla, vad som kan vara svårt i arbetet osv.
Vi fick se och lära oss mycket. Kanske det väckte lite intresse för åldringsvården?

Av Ulrika Ivarsson - 17 juni 2008 08:30

Vi var på studiebesök på Erikshjälpen den 7/5-08. Det började med att vi fick veta hur Erik startade upp Erikshjälpen och hur de jobbar i dag. Vi fick möta Rafiki som besöker olika länder och deras skolor. Rafiki hade med sig saker som han hade fått av barn i Afrika bl.a sandaler som var gjorda av gamla bildäck.  Vi fick sedan gå runt och Bitte visade oss runt där fick vi bl.a se hur de packar kläder.

Ovido - Quiz & Flashcards