Alla inlägg under april 2008

Av Ulrika Ivarsson - 9 april 2008 13:25

På Holsby skola jobbar år 6 mycket med olika yrken, och vilka utbildningar som behövs. Även i år gjorde år 6 ett studiebesök på Njudungsgymnasiet i Vetlanda. Eleverna fick vara där en hel dag och verkligen uppleva hur det är att studera för ett jobb. Och som ni kan se på bilderna, fick eleverna också pröva på många olika saker! Det här är en dag som uppskattas mycket av eleverna. För, vilka jobb finns det i framtiden? Och hur får jag mitt drömjobb? Vad krävs det för utbildning, vad ska jag satsa på redan nu??

Av Ulrika Ivarsson - 9 april 2008 12:00

År 5 genomför en eller två praodagar under vårterminen 2008. Eleverna har sedan fått skriva om sina dagar, var de har varit, vad de fått göra och om de lärt sig något.


Här kommer Kajsa Anderssons berättelser. Hon har varit på två olika ställen:


" Jag har varit hos min syster på Poståkeriet i Vetlanda. Dit kommer paket från hela Sverige och världen. På morgonen kommer stora lastbilar med paket som ska levereras runt om i Vetlanda kommun och Sävsjö. Där sorteras paketen om och läggs i mindre postbilar.

         När man lastar in paketen i postbilen så har man en handdator, där skriver man in olika uppgifter, t ex hur många paket och var de ska levereras.

         När jag var med min syster Sofia så hade hon körning i centrum. De som jobbar på poståkeriet kör efter olika schema. De kör olika turer varje dag. I veckoschemat ingår 1-2 kvällsturer.

        Jag fick hjälpa Sofia med handdatorn och bära paket. Det var roligt att vara med min syster och se hur hon har det på sin arbetsplats. Sofia är den enda tjejen som jobbar på poståkeriet i Vetlanda.

        Jag tror inte jag skulle vilja jobba med detta för det är ett tungt och stressigt arbete."


"Jag har varit på Priscillagården i Skede. Det är ett stall med många hundar och hästar. Det är också ett hundpensionat, där man kan lämna in sitt husdjur när man ska åka på semester eller arbeta. När vi kom dit så fick vi gå ut med alla hästar i hagarna. Sedan skulle vi städa stallet och mocka. vi gav sedan hästarna hö och vatten.

         Hundarna som de föder upp är Jack Russell. De hade många hundar som vi fick gå ut och rasta. De skällde väldigt mycket och hoppade i sina burar.

         Min handledare hette Sara, och det var hon som ägde Priscillagården. Hon tog väl hand om oss. Det var lite roligt att vara där. Det är inget jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. Jag har inte bestämt mig vad jag ska göra när jag blir äldre."

Ovido - Quiz & Flashcards