Direktlänk till inlägg 19 november 2007
Inför prao i år 6, började läraren med att kartlägga elevernas intressen. Eleverna fick berätta om en arbetsplats, vilken de kunde tänka sig att prao:a på. Därefter diskuterade klassen gemensamt om vilken/vilket gymnasieprogram som kunde vara aktuellt att besöka, med tanke på den valda arbetsplatsen.
Eleverna fick sedan besöka en arbetsplats och ett gymnasieprogram. Slutligen fick de presentera detta för klassen.
Här är några exempel på arbetsplatser och gymnasieprogram:
Veterinär Rogberga hästanläggning, Jönköping
Mia & co Frisörlinjen, Nässjö
Thomsens Handelsprogrammet
Restaurang Dang Barn och Fritid
Vägkrogen
Onsdagen den 2/6-10 var år fem iväg på ett studiebesök på Aquajet systems AB. På Aquajet tillverkar man robotar som används vid betongrenovering. Vattenstrålar med högt tryck ”fräser” bort betongen så att man kan gjuta ny betong över ...
År 2 har varit på studiebesök på Rösa snickerier. De tillverkar fönster som ofta är specialbeställda. Vi fick gå runt på de olika avdelningarna. De gjorde fönster som var runda, som trianglar, halvmånar och som vanliga med fyra kanter. De fick hem fä...
På Holsby skola har vi planerat in ett besök i närområdet eller i någon form av arbetsplats som vi jobbat med. År 1 brukar få göra ett besök på en bondgård. En solig, men lite kylig dag i maj, åkte år 1 till Vallsjö stom, och hälsade på Karin o...
Onsdagen den 27 maj 2009 och torsdagen den 28 maj 2009 var år 2 på studiebesök på ”Trämiljö i Småland”, en halvklass per dag. Efter en kort promenad var gruppen framme. Först fick man en kort information om vad företaget jobbade med. Däre...
Den 14 maj var vi i år fyra iväg och gjorde ett studiebesök på Österliden. Vi började med att få information om Österliden och hade chansen att ställa frågor. Barnen undrade om vem som var äldst, hur länge Österliden hade funnits, om de trivdes på si...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||||
|