Direktlänk till inlägg 9 april 2008

År 5 gör prao

Av Ulrika Ivarsson - 9 april 2008 12:00

År 5 genomför en eller två praodagar under vårterminen 2008. Eleverna har sedan fått skriva om sina dagar, var de har varit, vad de fått göra och om de lärt sig något.


Här kommer Kajsa Anderssons berättelser. Hon har varit på två olika ställen:


" Jag har varit hos min syster på Poståkeriet i Vetlanda. Dit kommer paket från hela Sverige och världen. På morgonen kommer stora lastbilar med paket som ska levereras runt om i Vetlanda kommun och Sävsjö. Där sorteras paketen om och läggs i mindre postbilar.

         När man lastar in paketen i postbilen så har man en handdator, där skriver man in olika uppgifter, t ex hur många paket och var de ska levereras.

         När jag var med min syster Sofia så hade hon körning i centrum. De som jobbar på poståkeriet kör efter olika schema. De kör olika turer varje dag. I veckoschemat ingår 1-2 kvällsturer.

        Jag fick hjälpa Sofia med handdatorn och bära paket. Det var roligt att vara med min syster och se hur hon har det på sin arbetsplats. Sofia är den enda tjejen som jobbar på poståkeriet i Vetlanda.

        Jag tror inte jag skulle vilja jobba med detta för det är ett tungt och stressigt arbete."


"Jag har varit på Priscillagården i Skede. Det är ett stall med många hundar och hästar. Det är också ett hundpensionat, där man kan lämna in sitt husdjur när man ska åka på semester eller arbeta. När vi kom dit så fick vi gå ut med alla hästar i hagarna. Sedan skulle vi städa stallet och mocka. vi gav sedan hästarna hö och vatten.

         Hundarna som de föder upp är Jack Russell. De hade många hundar som vi fick gå ut och rasta. De skällde väldigt mycket och hoppade i sina burar.

         Min handledare hette Sara, och det var hon som ägde Priscillagården. Hon tog väl hand om oss. Det var lite roligt att vara där. Det är inget jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. Jag har inte bestämt mig vad jag ska göra när jag blir äldre."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Ivarsson - 14 juni 2010 15:04

  Onsdagen den 2/6-10 var år fem iväg på ett studiebesök på Aquajet systems AB. På Aquajet tillverkar man robotar som används vid betongrenovering. Vattenstrålar med högt tryck ”fräser” bort betongen så att man kan gjuta ny betong över ...

Av Ulrika Ivarsson - 14 juni 2010 15:01

År 2 har varit på studiebesök på Rösa snickerier. De tillverkar fönster som ofta är specialbeställda. Vi fick gå runt på de olika avdelningarna. De gjorde fönster som var runda, som trianglar, halvmånar och som vanliga med fyra kanter. De fick hem fä...

Av Ulrika Ivarsson - 17 maj 2010 13:26

På Holsby skola har vi planerat in ett besök i närområdet eller i någon form av arbetsplats som vi jobbat med. År 1 brukar få göra ett besök på en bondgård.   En solig, men lite kylig dag i maj, åkte år 1 till Vallsjö stom, och hälsade på Karin o...

Av Ulrika Ivarsson - 1 juni 2009 14:44

Onsdagen den 27 maj 2009 och torsdagen den 28 maj 2009 var år 2 på studiebesök på ”Trämiljö i Småland”, en halvklass per dag. Efter en kort promenad var gruppen framme. Först fick man en kort information om vad företaget jobbade med. Däre...

Av Ulrika Ivarsson - 27 maj 2009 10:39

Den 14 maj var vi i år fyra iväg och gjorde ett studiebesök på Österliden. Vi började med att få information om Österliden och hade chansen att ställa frågor. Barnen undrade om vem som var äldst, hur länge Österliden hade funnits, om de trivdes på si...

Ovido - Quiz & Flashcards