Direktlänk till inlägg 11 juni 2007
Enligt lpo-94 ska skolan "sträva efter att varje elev inhämtar tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att:
* kunna granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden
* få en inblick i närsamhället och dess arbetsliv".
Vetlanda kommun har initierat ett projekt, A och O, vars syfte är följande:
Vetlandas ungdomar ska få en förbättrad kunskap om Vetlandas näringsliv som i sin tur skapar förutsättningar för att valet till gymnasieskolan har möjlighet att förankras i det lokala näringslivets struktur.
Holsby skola har blivit en av Idéskolorna, och kommer att på denna blogg berätta om vad vi gör i Projekt A och O.
Du hittar även Holsby skola, på www.vetlanda.se.
Onsdagen den 2/6-10 var år fem iväg på ett studiebesök på Aquajet systems AB. På Aquajet tillverkar man robotar som används vid betongrenovering. Vattenstrålar med högt tryck ”fräser” bort betongen så att man kan gjuta ny betong över ...
År 2 har varit på studiebesök på Rösa snickerier. De tillverkar fönster som ofta är specialbeställda. Vi fick gå runt på de olika avdelningarna. De gjorde fönster som var runda, som trianglar, halvmånar och som vanliga med fyra kanter. De fick hem fä...
På Holsby skola har vi planerat in ett besök i närområdet eller i någon form av arbetsplats som vi jobbat med. År 1 brukar få göra ett besök på en bondgård. En solig, men lite kylig dag i maj, åkte år 1 till Vallsjö stom, och hälsade på Karin o...
Onsdagen den 27 maj 2009 och torsdagen den 28 maj 2009 var år 2 på studiebesök på ”Trämiljö i Småland”, en halvklass per dag. Efter en kort promenad var gruppen framme. Först fick man en kort information om vad företaget jobbade med. Däre...
Den 14 maj var vi i år fyra iväg och gjorde ett studiebesök på Österliden. Vi började med att få information om Österliden och hade chansen att ställa frågor. Barnen undrade om vem som var äldst, hur länge Österliden hade funnits, om de trivdes på si...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 | 12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|